24.3.2012

Raha ei tee onnelliseksi .. ?

Mä aloin tuossa pari päivää sitten pohtimaan syvällisemmin sanontaa "raha ei tuo onnea". Itse asiassa aloin epäilemään väitettä. Onko todella niin? Vai miten tämä sanonta pitäisi ylipäätään ymmärtää. Onko sanonnassa kyse miljoonista vai siitä, että ylipäätään selviää päivittäisistä ostostarpeista?

Kuvitellaan vaikkapa tilanne, että olisimme Mikon kanssa kumpikin opiskelijoita ja ilman töitä. Tampereella vuokrakaksiosta saa ainakin sen 600 euroa maksaa kuukaudessa. Opintotuella ei kovin pitkälle pötkittäisi ja vuokran ja muiden laskujen lisäksi rahaa jäisi enää ruokaan ja bussikorttiin, eli niihin ihan pakollisiin. Eikä todellakaan mihin tahansa ruokaan, vaan laskettaisiin pennilleen, että onko nyt varaa ostaa muuta kuin nuudelia ja tonnikalaa. Illanvietoista ystävien kanssa saisi vaan haaveilla, samoin uusista vaatteista. Ulkonasyömiset olis täyttä luksusta ja salikorttiakaan en omistaisi.


Mä ainakin teen töitä siksi, että mulla on varaa tehdä muutakin kun istua kotona. Eli tehdä sellaisia asioita, jotka tekee mut onnelliseksi. Että voin ostaa ruokakaupasta sitä ruokaa kun haluan (toki pidän järjen mukana). Voin lähteä kavereiden kanssa viettämään iltaa kun siltä tuntuu ja ostella välillä vähän jotain ekstraakin. Voin myös haaveilla matkoista niin, että ne voi toteuttaakin, mulle nimittäin matkustelu on tosi tärkeää. Ja saan harrastaa, eli käydä salilla, koska mulla on siihen varaa. Ja mikä tärkeintä, ilman rahaa mulla ei olisi ikinä ollut varaa hankkia kahta ihanaa koiraa tai elättää niitä.

Mä olen oppinut myös siihen, että raha ei kasva puussa, yksinhuoltajaperheestä kun olen. Mulle on siis tosi tärkeää, että pystyn pärjäämään itsekseni. En siis haluaisikaan rahalahjoituksia vanhemmiltani. Vaikka välillä pitkät työ+opiskelupäivät tuntuvat raskailta, tiedän että se on sen arvoista:-) Ilman töitä mulla ei olisi varaa oikeastaan mihinkään. 

Olen kyllä myös sitä mieltä, että rikas voi myös olla onneton. Voisinkin muuttaa tuon sanonnan muotoon "Pelkkä raha ei tuo onnea". Onneen tarvitaan myös ystäviä ja muutenkin hyvä tukiverkosto ainakin. Eikä siihen onneen myöskään niitä miljoonia tarvita. Kun rahaa on riittävästi, niin asiat ovat hyvin :-) 

Tässä teille kuitenkin vähän syvällisempää postausta. Mitä ajatuksia asia teissä herätti ? Tuoko raha onnea vai ei ?

13 kommenttia :

  1. Oon monesti miettinyt tätä samaa, ja joskus ajautunut asiasta jopa väittelyyn :) Kuten mainitsitkin, tuo 'raha tuo onnea' on vähän huonosti muotoiltu. Itse olen aina sanonut sen niin, että raha ei tuo onnea, mutta se mahdollistaa asioita jotka tuovat. Kyllä minua ainakin aina näin loppukuusta hieman stressaa se, että miten rahat taas riittävät ennen tuki- ja palkkapäivää. Samoin mainitsemasi sali ja muut harrastukset olisivat mahdottomia ilman rahaa. Toki niitä tärkeimpiä juttuja (hyvä parisuhde, luottamuksellinen suhde lemmikkeihin jne...:) on mahdotonta saada rahalla, ja se on hyvä tiedostaa, mutta kyllä rahattomuus rassaa parisuhdettakin, eli kyllä hyvällä taloudellisella tilanteella on suuri merkitys!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä pointti tuo, että raha-asiat todella voivat vaikuttaa myös niihin sosiaalisiin suhteisiin. Kyllä se niin taitaa olla, että ihmissuhteet ovat onnellisuuden perusta, hyvänä kakkosena tulee sitten raha-asiat :-)

      Poista
  2. Niinkuin itsekkin sanoit pelkkä raha ei tuo onnea, mutta ilman olisi hyyyvin ankeeta. Tiedän kokemuksesta :D

    VastaaPoista
  3. Olen myös samoilla linjoilla. Pelkkä raha ei tuo onnea, vaan ne läheiset ihmiset ja muut itselle tärkeät asiat. Toki rahaa on mukava olla niin, että ei tarvi ihan joka välissä siitä murehtia ja laskea senttejä. En silti välttämättä edes haluaisi olla mikään miljomääri, mielestäni nyt osaa enemmän arvostaa eri asioita, kun kaikkea ei voi ostaa heti kun tekee mieli. (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkään en haluaisi olla mikään miljonääri, mielestäni se tuo tavaralle tms heti lisäarvoa, kun siihen on joutunut säästämään ! :-) Ja niin se on, pelkästään raha ei tuo onnea

      Poista
  4. Olen täysin samaa mieltä! Tietysti olen onnellinen, koska minulla on mahtava perhe ja upeita, ihania ystäviä, joita en todellakaan ole rahan avulla saanut. Tosin taas uudet kivat kesävaatteet, matkat ulkomaille, ulkona syömässä käyminen, leffailu ja muu itsensä hemmottelu kuluttavat rahaa. Se on täysi fakta. Toisaalta ne taas tekevät minut onnelliseksi.. Eli raha kyllä tuottaa väistämättäkin meille jokaiselle onnen hippusia :) Esimerkiksi kehitysmaiden lapsille ei ole mahdollisuutta vastaaviin humputuksiin, mutta ovat varmasti onnellisia perheestään ja siitä että saavat elää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, kehitysmaissa varmaankin osataan vielä enemmän olla onnellisia sitä mitä on, eivätkä varmaan haaveilekaan merkkilaukuista tai etelänmatkoista. Monella meilläkin olisi kyllä oppimista olemaan tyytyväisiä siitä mitä meillä jo on, ehkä jopa mullakin välillä:-D

      Poista
  5. Tosi hyvä kirjotus ja sai kyllä ajattelemaan! Samoilla linjoilla oon, sillä sun esimerkit rahan merkityksestä elämässä vastaa hyvin samoja kuin mun kokemukset :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! No joo, ei teilläkään varmaan mukavaa olisi jos olisi taloudellisesti vaikeaa, kun on vauva ja kaikkea muutakin mietittävää. Hyvä kuulla, että täällä ollaan samoilla linjoilla :-)

      Poista
  6. Samaistun täysin tekstiin ! Mua oikein ahdistaa eräs lähipiirini henkilö, jolla on keskivertoa enemmän varallisuutta (ei siksi, ettei mulla ole). Tän henkilön lempipuheenaihe on raha ja se kuinka tärkeetä se on. Lottovoitto on kuulemma hienointa mitä hänelle voisi tapahtua. Hassuinta tässä on se, että tyyppi on vammautunut kolarissa ihan merkittävästi (ihan täysjärkinen kuitenkin), eikä silti ole oppinut arvostamaan oikeesti tärkeitä asioita, kuten vaikka sitä että saa ylipäätään ELÄÄ :D ! En tiedä sitten, josko rahan merkitys on kasvanut tän ihmisen elämässä siitä syystä, että hän ei voi enää esim. urheilla tai tehdä normaaleita asioita vammansa takia vaan saa nyt arvostusta rahan, eikä saavutustensa vuoksi . En tiedä.

    Musta on ihan kamalaa, että joku voi ajatella sillä tyylillä. Itsehän en edes haluaisi mitään hullua lottovoittoa. Se olis yksinkertasesti kamalaa. Varmaan sekoaisin ja musta luultavasti tulisi onnetton, uskoisin. En oikein tiedä miksi, mutta veikkaan niin. Kyllä ansaittu raha on aina parempi kuin saatu :-) ! Tulipas pitkä selostus taas :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä hänen ajatusmaailmansa on todella muokkaunut vamman myötä niin, että raha on kaikkein tärkeintä, koska hänellä ei ole enää mahdollista elää ns normaalia elämää :/ Ehkä se on sitten se toinen suunta mihin ajatukset siinä kohtaa voivat mennä ..

      Mullakin varmaan sekois pää lottomiljonäärinä. Olisko millään enää mitään väliä siinä vaiheessa? Ei tarvitsisi käydä töissä tai opiskella. Oikeastaan mitään ei tarvitsisi tehdä :-D Hah, en lottoo enää ikinä.

      Poista
    2. Juu emmääkään! Tai sitten antaisin hyväntekeväisyyteen rahat :-)

      Poista

kiitos kommentistasi :-)